om maskinbrodyr

Om Brodyr

Att brodera direkt på plagget är stilfullt, exklusivt och blir allt populärare.

Här kan Ni få maskinbrodyr till bra priser men framför allt med moderna maskiner som utnyttjar det senaste inom tekniken vilket resulterar i absolut högsta kvalitet.

Brodyr är kvalitet

Ett starkt kvalitetstänkande vid brodering på textila material är viktigt. Många kunder väljer brodyr för att den ger ett solitt intryck. Brodyr är mycket hållbart och har ofta till och med längre livslängd än textilien i övrigt. För att uppnå bästa möjliga resultat finns det några enkla råd att ha i åtanke vid säljarbete och framtagning av brodyrprogram.

Storleken spelar en avgörande roll för att brodyren skall bli bra. Som tumregel kan sägas att enkla raka blockbokstäver behöver vara 4 mm stora för att bli snygga broderade på släta vävda tyger. För ett bra resultat på stickat och frotté är minsta storleken 6 mm. Rent generellt kan sägas att brodyren vinner mycket på att få vara litet större. Undvik att arbeta med brodyrer som ligger och tangerar marginalerna.

Antal stygn för en liten logo som placeras på vänster bröst är normalt runt 4000 stygn. En mer rund brodyr runt 7-8 cm brukar sällan överstiga 8000 stygn men allt är beroende av hur stora ytor som fylls.

Färgsättningen är ofta förutbestämd. Om kunden önskar en liten och diskret brodyr kan man med fördel brodera "ton i ton". Med en tråd som harmonierar väl med bakgrunden blir helheten diskret och samstämd.

Olika material uppför sig mycket olika vid brodering. Vid digitalisering för brodyr måste detta kompenseras. På töjbara material och på material med stor ytstruktur är det särskilt viktigt att anpassa programmet så att den broderade bilden kommer att överensstämma väl med förlagan. Dessa mer livfulla material har också stora möjligheter. Stygnkanternas ojämnheter försvinner ner i materialet så det blir jämnt och fint. Lite större runda och snirkliga former lämpar sig extra väl.

Stygntyper & stygnlängder

Vid digitalisering av brodyrprogram arbetar man med olika sorters stygn. De vanligaste är running, satin och tatami.

Running är som vanlig raksöm.
Satin är som tät sicksack.
Tatami är en yta fylld av stygn.

Dessa tre grundtyper av stygn varieras I olika mönster, längder och täthet beroende på vilken effekt man vill uppnå. Det är fullt möjligt att göra traditionella korsstygn, stygn som ser ut som ett rep eller fylla en yta med regelbundna eller oregelbundna motiv och mönster. Rent tekniskt kan man göra nästan vad som helst. Det är bara material, nål och tråd som sätter begränsningarna. 

För att undvika trådbrott och annat krångel undviks för korta stygn. Man kan inte ha många stygn efter varandra som är kortare än 1 mm. Anledningen är att samma trådsträcka går upp och ner genom materialet för många gånger innan den går åt. Detta är en vanlig anledning till trådbrott. Och orsaken till att man inte kan göra hur små bokstäver som helst. Se bild!

För långa stygn kan också orsaka problem då den kan ”haka i” vid beröring av den färdiga brodyren. (I värsta fall kan hela brodyren repas upp!)


Tips & tricks vid säljarbete

Ta för vana att kasta ett öga på kundens skylt innan du går in genom dörren. Se framför dig hur logotypen skulle te sig i brodyr. En eller två färger är optimalt. För många bokstäver blir lätt klumpigt. Ägna en liten stund åt att fundera. Uteslut undertexter, telefonnummer och dylikt. Brodyr skall se professionellt ut och förhöja varans värde. Sätt inte kunden i situationen att själv lösa problemet. Servera ett färdigt förslag.

Förslaget beror på vilka material plagg och annat har som kunden bestämmer sig för. I vissa fall föreslår du tryck, prägling eller något annat.

På hantverkares kläder skall företagsnamn visas. Att han t.e.x. är elektriker, målare eller snickare framgår ändå. Ett telefonnummer skriver man inte av från en brodyr, det får man när man ber om det, eller slår upp I telefonkatalogen. Det viktiga är återigen företagslogotypen eller företagets namn. En fördel med brodyr är att man kan brodera många färger utan att det kostar något extra samt att det är relativt billigt att brodera små serier.

Presentreklam är en annan sak. Då är syftet att mottagaren uppskattar sin present och vet varifrån den kommer. Det är bra om mottagaren påminns om givaren. I detta fallet kan en diskret brodyr "ton i ton" göra underverk.

Förvarna kunden i försäljningsögonblicket att en texttyp kan behöva anpassas för brodyr. Eller att en detaljrik bild kan behöva förenklas. Då kommer inte detta som en negativ överraskning efteråt.

 

Copyright © 2007 - info@brodyrkonsult.se